Siirry pääsisältöön

Tiivistelmä "mediaali-ote"-esityksestä. Helsinki 2002.

Hernesniemi, A : Uusi menetelmä kirjoittamiseen ja piirtämiseen:  "mediaali-ote" 

 ("Medial Prehension", a New Method of Holding Pen During Writing and Drawing).   Poster. Lääkäripäivät; Messukeskus, Helsinki, 6.-10.1. 2002.

Lapsille on kauan opetettu  perinteinen kirjoittamis- ja piirtämisote, "radiaali-ote",  jossa  kynä laitetaan peukalon ja etusormen väliin. Tässä työssä esittelen uuden  kynääntarttumis- ja kirjoitusmenetelmän, “mediaali-otteen”.  Sitä voi käyttää myös sondimaisilla  instrumenteilla työskentelyyn. Kynän (instrumentin) varsi laitetaan etu- ja keskisormen (tai keski- ja nimettömän sormen) väliseen hankaan ja kynän (instrumentin) kärkeä pidetään peukalon, etu- ja keskisormen välissä - samojen sormien välissä kuin perinteisessä radiaali-otteessa. 

Mediaali-otteen edut radiaali-otteeseen verrattuna ovat seuraavat: Kun kirjoittaja, piirtäjä tai pitkänomaisella instrumentilla operoiva henkilö käyttää mediaali-otetta, hänellä on  mahdollisuus ottaa tukeva ote kynän (instrumentin)  varresta ja pitää kättä maksimaalisessa pronaatio-asennossa, kämmen kohti työalustaa. Hän voi tukea kättä sekä thenar- että hypothenar-alueilla. Hän pystyy nojaamaan kyynärvarttaan pitkien koukistajalihasten laakealla massalla työalustaan. 

Sitävastoin kun kirjoittaja tai piirtäjä käyttää radiaali-otetta kynästä (tai instrumentista), rannetta täytyy nojata työalustaan siten että kämmenen ulnaarinen, pikkusormenpuoleinen hypothenar-alue on vasten alustaa. Tämän seurauksena on henkilön kirjoittavan käden - kyynärvarren, ranteen, kämmenen ja sormien - ja siten kynän  asento vähemmän vakaa kuin mediaali-otetta käyttäessä.

Mediaali-otetta käyttäessä on helppo pitää tukevasti kynän (instrumentin) varresta kiinni: se tapahtuu käyttämällä interosseus II -lihaksia, sekä anteriorisia että posteriorisia.  Mediaali-ote ei vaadi käyttäjältä niin paljon puristusenergiaa kuin radiaali-ote, koska etu- ja keskisormen (tai keski- ja nimettömän sormen) tyvijäsenten välinen tila on kapea. Tätä käden anatomista kohtaa voi hyvin hyödyntää ohuiden, pitkien esineiden kiinnipitämisessa.

Mediaali-otteen käyttäjä voi tarkasti kontrolloida kynän (instrumentin) kärjen liikkeen, vaikka pitäisi etu- ja keskisormilla korkealta kiinni kynän (instrumentin) varresta. Niinpä mediaali-otetta voi käyttää töissä, joissa kynän (instrumentin) kärjen tarkka asemointi on tärkeää, esim.  pitkillä ja kapeilla  instrumenteilla työskentelyyn. Mediaali-otteesta voivat  hyötyä käsivammaiset henkilöt, joilla peukalon ja/tai etusormen käyttökyky on puutteellinen.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

"Medial prehension", a new pen method - Mediaali-ote, uusi kynämetodi

Look at this video too :  http://ethnosciences.blogspot.fi/2016/01/medial-prehension-to-hold-pen-or-pencil.html * * * Antti Hernesniemi, Dr Med Sci   "Medial prehension",   a new method   of holding a pen during writing and drawing (*) Young pupils have, for innumerable generations, learned the conventional prehension of   holding a pen in writing and drawing. This grasp is referred to here as "radial prehension"   (R-prehension; presented as seen radially in a drawing, Fig. 1-1). In R-prehension, the writer/drawer holds the shaft of   the pen, supporting it on the area between the first and   second fingers   -   the first interosseus muscle area - and the head of the pen between the   palmar surfaces of the first finger (thumb), the second (index) finger and the radial side of   the third finger. In this article, a new method known as "medial prehension" (M-prehension)   is presented (seen radially in a drawing, Fig. 1-2, and seen anteri

Rehtori FK Oiva Hernesniemen (1922-2014) kaksi uusinta kirjaa : "Oivallisia" ja "Elämäni varrelta"

Rehtori Oiva Hernesniemen (1922-2014)   eloisia kolumneja ja pakinoita - Ruovesi-lehdessä ilmestyneitä - ja puheita; kaikki usean vuosikymmenen ajalta, on ilmestynyt kirjana  (k ovakantinen,  354 s; 30 e + postimaksu)   Oivallisia  Kirjoituksia, jotka lähentävät lukijaa suomalaiseen elämään. Lukeva tottuu kirjan kertojan - keski-pohjalainen mies josta on tullut myös hämäläinen -  ääneen kuin radioajan tuttuun selostajaan.  Isä-Oivan merkittävä muistelmakirja, "Elämäni varrelta" (2013), on myytävänä mm. blogin kirjoittajalta. Oiva Matias Hernesniemi syntyi  Kannuksessa   vuonna1922. Hän opiskeli  Helsingin yliopistossa valmistuen fil.kandidaatiksi pääaineinaan suomenkieli ja kirjallisuus sekä toisena pääaineena historia.  Hän asui vaimonsa Senjan (os. Saarikoski) kanssa rakentamassaan talossa Ruovedellä vuodesta 1956 ja  toimi eläkkeelle menoon asti vuosikymmeniä opettajana ja rehtorina Ruoveden yhteiskoulussa.  Hänen näytelmänsä 1860-luvun nälkävuos

Jäsenkorjaaja Oskari Polvikoski, Kannus, Polvikosken kylä - Bonesetter Mr. Oskari Polvikoski, Kannus, Polvikoski Village

Drawing and Copyright AH Oskari Polvikoski Kannuksen Polvikosken kylästä oli taitava ja tunnettu itseoppinut jäsenkorjaaja viime vuosisadalla. Hänen poikansa Elo Polvikoski jatkoi hänen työtään samassa kylässä aina 1990-luvulle.  Mr. Oskari Polvikoski who lived in Kannus, Polvikoski Village, was a skilled and famous indigenous 20 th century bonesetter. His son Elo Polvikoski continued his working in the same place until the 1990's.