My pioneer approach in the article/poster you have read here, was not any experimental one. To shed light on this area, I wanted to interview some voluntary persons which contacted me and which had been using "medial prehension" - as I call it. This area is TOTALLY uninvestigated. Therefore I wanted to get some " first glance view", some clarity on this interesting situation in the pedagogical field.
Finnish school teachers have not been interested about the ways we learn to use our most important instrument, pen or pencil. Not even teachers of drawing and painting at academies.
This item - how we use the pen - is of uttermost importance. With this grasp, this grip we decide how our brain, our thinking, our creativity develops.
Best regards,
Dr. Antti S Hernesniemi
Turku
Finland
The author has used "medial prehension" drawing and writing method since 1995 when he found it - not as the first inventor, as he soon could notice. He has earlier presented the grip at the annual meeting of Finnish Medical Association in Helsinki in 2002.
“Medial prehension” - as the author calls it - is a grip in which, instead of holding a pen between one's thumb and index fingers, the writer holds it between his or her index and middle fingers. This is an ergonomic grip : one doesn’t get weary as easily as before. You'll get better drawing and writing results than with the conventional grip.
After the author's poster presentation in January 2002 and a redactor's article in Helsingin Sanomat, a Finnish pianist contacted me and showed me a book with a picture of composer Maurice Ravel. He held the pen in "medial prehension". Reading recently a book about Hungarian folk music I saw a photo of composer Zoltán Kodály: he was holding a pen in the same way. Some Helsingin Sanomat readers - altogether 60 people contacted me - further told me that other famous "medial prehension" writers have been author Anne Frank; Marshal of Finland CGE Mannerheim and bishop Väinö Malmivaara.
Antti Hernesniemi
Esittelin "mediaali-otteen" kirjoittaessa ja piirtäessä ensimmäistä kertaa tammikuussa 2002 Lääketiede-tapahtuman poster-näyttelyssä Helsingissä. Asiasta kerrottiin silloin myös Helsingin Sanomissa. Sain kuutisenkymmentä yhteydenottoa Sanomien artikkelin lukeneilta henkilöiltä. Tulin tietämään, että mm. marsalkka Mannerheim oli pitänyt kynää mediaali-otteella kirjoittaessaan. Tämä on nähtävissä erään hänestä luodun biografian kuvassa, jossa hän kirjoittaa pöydän ääressä. Piispa Väinö Malmivaara oli myös kirjoittanut ko. otteella.
Monet HS:n artikkelin lukeneet kertoivat, että he itse tai joku heidän tuntemansa henkilö on käyttänyt mediaali-otetta. Eräältä pianistilta kuulin, että ko. otetta oli käyttänyt myös säveltäjä Maurice Ravel. Erään biografian kannen kuvassa hän pöydän ääressä kirjoittamassa. Eräs yhteyttä ottanut lukija kertoi myös nuoren kirjailija Anne Frankin olleen mediaali-otteen käyttäjä. Vuosi sitten huomasin eräästä Unkarin kansanmusiikkia käsittelevästä teoksesta, että säveltäjä Zoltán Kodály myös piti kynää "mediaali-otteella".
Minulle tarjottiin mahdollisuus käydä tuolloin myös tutustumassa eräässä päiväkodissa Espoossa piirrustuksen opetukseen esikouluikäisille lapsille ja heidän käyttämiinsä kynäotteisiin. Niin teinkin - käynti oli kiinnostava.
Minulle tarjottiin mahdollisuus käydä tuolloin myös tutustumassa eräässä päiväkodissa Espoossa piirrustuksen opetukseen esikouluikäisille lapsille ja heidän käyttämiinsä kynäotteisiin. Niin teinkin - käynti oli kiinnostava.
"Mediaali-ote" mahdollistaa kirjoittavan käden rentouden ja hyvän tasapainon ja tuottaa siten hyvän kynänjäljen. Olen itse tyytyväisenä käyttänyt yli viisitoista vuotta tätä mediaali-otetta. Tässä esittelemäni ote ansaitsisi kirjoittamisen ja piirtämisen tekniikkaa opettavien ja ergonomisia asioita pohdiskelevien henkilöiden kiinnostuksen.
Antti Hernesniemi
Lähdeluettelo tarvittaessa.
Antti Hernesniemi
Lähdeluettelo tarvittaessa.
Homepage - Kotisivu :
http://personal.fimnet.fi/laakari/antti.hernesniemi/Antti_Hernesniemi/home.html
Kommentit
Lähetä kommentti