Siirry pääsisältöön

Update Dec. 2013 : More about "medial prehension" - "Mediaali-ote" ja kynä

My pioneer approach in the article/poster you have read here, was not any experimental one. To shed light on this area, I wanted to interview some voluntary persons which contacted me and which had been using "medial prehension" - as I call it. This area is TOTALLY uninvestigated. Therefore I wanted to get some " first glance view", some clarity on this interesting situation in the pedagogical field. 

Finnish school teachers have not been interested about the ways we learn to use our most important instrument, pen or pencil. Not even teachers of drawing and painting at academies.

This item - how we use the pen - is of uttermost importance.  With this grasp, this grip we decide how our brain, our thinking, our creativity develops.

Best regards,

Dr. Antti S Hernesniemi
Turku
Finland




The author has used "medial prehension" drawing and writing method since 1995 when he found it - not as the first inventor, as he  soon could notice. He has earlier presented the grip at the annual meeting of Finnish Medical  Association in Helsinki in 2002.

“Medial prehension” - as the author calls it - is a grip in which, instead of holding a pen between one's thumb and index fingers, the writer holds it between his or her index and middle fingers. This is an ergonomic grip :  one doesn’t get weary as easily as before. You'll get better drawing and writing results  than with the conventional grip.

After the author's poster presentation in January 2002 and a redactor's article in Helsingin Sanomat, a Finnish pianist contacted me and showed me a book with a picture of composer Maurice Ravel. He held the pen in "medial prehension".  Reading  recently a book about Hungarian folk music I saw a photo of  composer Zoltán Kodály: he was holding a pen in the same way.  Some Helsingin Sanomat readers - altogether 60 people contacted me - further told me that other famous "medial prehension" writers have been author Anne Frank; Marshal of Finland CGE Mannerheim and bishop Väinö Malmivaara.


Antti Hernesniemi



Esittelin "mediaali-otteen" kirjoittaessa ja piirtäessä ensimmäistä kertaa tammikuussa 2002 Lääketiede-tapahtuman poster-näyttelyssä Helsingissä. Asiasta kerrottiin silloin myös Helsingin Sanomissa. Sain kuutisenkymmentä yhteydenottoa Sanomien artikkelin lukeneilta henkilöiltä. Tulin tietämään, että mm. marsalkka Mannerheim oli pitänyt kynää mediaali-otteella kirjoittaessaan. Tämä on nähtävissä erään hänestä luodun biografian kuvassa, jossa hän kirjoittaa pöydän ääressä. Piispa Väinö Malmivaara oli myös kirjoittanut ko. otteella.


Monet HS:n artikkelin lukeneet kertoivat, että he itse tai joku heidän tuntemansa henkilö on käyttänyt mediaali-otetta. Eräältä pianistilta kuulin, että ko. otetta oli käyttänyt myös säveltäjä Maurice Ravel. Erään biografian kannen kuvassa hän pöydän ääressä kirjoittamassa. Eräs yhteyttä ottanut lukija kertoi myös nuoren kirjailija Anne Frankin olleen mediaali-otteen käyttäjä. Vuosi sitten huomasin eräästä Unkarin kansanmusiikkia käsittelevästä teoksesta, että säveltäjä Zoltán Kodály myös piti kynää "mediaali-otteella".

Minulle tarjottiin mahdollisuus käydä tuolloin myös tutustumassa eräässä päiväkodissa Espoossa piirrustuksen opetukseen esikouluikäisille lapsille ja heidän käyttämiinsä kynäotteisiin. Niin teinkin - käynti oli kiinnostava. 

"Mediaali-ote" mahdollistaa kirjoittavan käden rentouden ja hyvän tasapainon ja tuottaa siten hyvän kynänjäljen. Olen itse tyytyväisenä käyttänyt yli viisitoista vuotta tätä mediaali-otetta.  Tässä esittelemäni ote ansaitsisi kirjoittamisen ja piirtämisen tekniikkaa opettavien ja ergonomisia asioita pohdiskelevien henkilöiden kiinnostuksen. 


Antti Hernesniemi

Lähdeluettelo tarvittaessa.  

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

"Medial prehension", a new pen method - Mediaali-ote, uusi kynämetodi

Look at this video too :  http://ethnosciences.blogspot.fi/2016/01/medial-prehension-to-hold-pen-or-pencil.html * * * Antti Hernesniemi, Dr Med Sci   "Medial prehension",   a new method   of holding a pen during writing and drawing (*) Young pupils have, for innumerable generations, learned the conventional prehension of   holding a pen in writing and drawing. This grasp is referred to here as "radial prehension"   (R-prehension; presented as seen radially in a drawing, Fig. 1-1). In R-prehension, the writer/drawer holds the shaft of   the pen, supporting it on the area between the first and   second fingers   -   the first interosseus muscle area - and the head of the pen between the   palmar surfaces of the first finger (thumb), the second (index) finger and the radial side of   the third finger. In this article, a new method known as "medial prehension" (M-prehension)   is presented (seen radially in a drawing, Fig. 1-2, and seen anteri

Rehtori FK Oiva Hernesniemen (1922-2014) kaksi uusinta kirjaa : "Oivallisia" ja "Elämäni varrelta"

Rehtori Oiva Hernesniemen (1922-2014)   eloisia kolumneja ja pakinoita - Ruovesi-lehdessä ilmestyneitä - ja puheita; kaikki usean vuosikymmenen ajalta, on ilmestynyt kirjana  (k ovakantinen,  354 s; 30 e + postimaksu)   Oivallisia  Kirjoituksia, jotka lähentävät lukijaa suomalaiseen elämään. Lukeva tottuu kirjan kertojan - keski-pohjalainen mies josta on tullut myös hämäläinen -  ääneen kuin radioajan tuttuun selostajaan.  Isä-Oivan merkittävä muistelmakirja, "Elämäni varrelta" (2013), on myytävänä mm. blogin kirjoittajalta. Oiva Matias Hernesniemi syntyi  Kannuksessa   vuonna1922. Hän opiskeli  Helsingin yliopistossa valmistuen fil.kandidaatiksi pääaineinaan suomenkieli ja kirjallisuus sekä toisena pääaineena historia.  Hän asui vaimonsa Senjan (os. Saarikoski) kanssa rakentamassaan talossa Ruovedellä vuodesta 1956 ja  toimi eläkkeelle menoon asti vuosikymmeniä opettajana ja rehtorina Ruoveden yhteiskoulussa.  Hänen näytelmänsä 1860-luvun nälkävuos

Jäsenkorjaaja Oskari Polvikoski, Kannus, Polvikosken kylä - Bonesetter Mr. Oskari Polvikoski, Kannus, Polvikoski Village

Drawing and Copyright AH Oskari Polvikoski Kannuksen Polvikosken kylästä oli taitava ja tunnettu itseoppinut jäsenkorjaaja viime vuosisadalla. Hänen poikansa Elo Polvikoski jatkoi hänen työtään samassa kylässä aina 1990-luvulle.  Mr. Oskari Polvikoski who lived in Kannus, Polvikoski Village, was a skilled and famous indigenous 20 th century bonesetter. His son Elo Polvikoski continued his working in the same place until the 1990's.