Siirry pääsisältöön

Antti Hernesniemi: Kansanlääkintä eli kansanparannus tutkimuskohteenani




Antti Hernesniemi: Kansanlääkinnän eli kansanparannuksen tutkimuksestani 

Kirjekokemusten kerääminen aloitti kansanlääkinnän tutkimukseni v. 1981. Niiden saamisen ja tarkastelun jälkeen oli luontevaa lähteä kohti kirjeitä lähettäneitä henkilöitä, Pohjanmaan kertojia. Yhden tuollaisen kirjeen lähettänyt kertoja toimi oppaanani omalla alueellaan, oppaana siihen tietoon, josta en lääkäriksi opiskelun kuluessa ollut kuullut tai nähnyt juuri mitään. Sain itselleni kirjekertomusten toivomisen vuonna 1981 ja niiden vastaanottamisen kautta tuona vuotena ja myöhemmin, sain itselleni viitisenkymmentä opasta Pohjanmaan eri alueille. Luku kasvoi vuosien myötä.  Tämän kansanlääkinnän eli kansanparannuksen tutkimuksen aloittamisen, toisin sanoen kirjekertomusten pyynnön jälkeen, saatoin ottaa seuraavan, uuden tavoitteen ja alkaa tavata ja haastatella ihmisiä paikan päällä, äänittää heitä ja lisäksi valokuvata ja filmata. Ja mikä on hyvin tärkeää: nähdä ja koettaa itse erilaisia kertojien kuvailemia kansanlääkintämenetelmiä.


Kun tutkimukseni aineisto on tullut kerätyksi, on minun, tutkijan, seuraava työ opetella tuntemaan tuo aineisto, kuvata se ja selvittää, analysoida sitä ja tehdä tutkimuksellisia johtopäätöksiä. Tämä merkitsee sitä että minun on koetettava tuntea myös omaa toimintatapaani, olla siitä tietoinen, sen vahvoista puolista ja sen puutteista. Kun olen omaksunut tällaista työasennetta, on ollut monesti miellyttävää ja monesti vaivatontakin alkaa tutustua vuosia sitten keräämääni aineistoon uudelleen. Tutkimuksen eräs kiinnostava puoli on juuri mieleen tulevien uusien kysymysten esille nousu. Ne yritän ratkaista. Tutkijana olen henkisen työn tekijä. Tätä ennen minun on ollut toimittava lähinnä käytännöllisten tarpeiden piirissä. Ne vaikuttavat ja ovat vaikuttaneet mahdollisuuksiini omistautua tutkimusaineistooni tutustumiseen.  Minun, tutkijan, on elettävä tutkijan elämää. Se on jonkin verran erilaista kuin pelkkä kenttätyön tallennuksen käytännön tehtävien rutiininomainen suoritus. Minun on aloitettava työssäni myös itsen kuuntelu, reseptio. Teen tutkimustoimenpiteitä, interventioita silloin kun ne ovat tarpeen: otan yhteyttä uuteen kertojaan, suoritan lisähaastatteluja tai kuvallisen aineiston keruuta.


”Tällä lailla tutkija elelee vapaasti aineistonsa kanssa tehden sen mihin hänen sisäinen äänensä häntä kehoittaa. Tämä merkitsee sitä että hän tekee vain tutkimustaan edistävää, rakentavaa työtä.” (Lainaus tekstistäni v. 1996). 


Kun tunnen tarpeeksi aineistoani, alan tehdä sitä yhtä lailla mielessäni samalla lailla kuin kynää ja paperia käyttäen. Näin minulle kävi tehdessäni väitöskirjaa rouva Ina Känsälän (synt. Nygren, Alaveteli) ja tutkiessani muiden keskipohjalaisten parantajien paikallisia perinteisiä käsin tapahtuvia hoitoja.  Minulla on ollut metodina laittaa silmät kiinni ja tehdä työtä ajatuksissa, samalla lailla kuin teen esimerkiksi pöydän ääressä istuessani ja kirjoittaessani. Tuolla silmät suljettuna -työskentelyllä on ollut merkittävä osuus työtavoissani. Siten olen pystynyt parhaiten keskittymään kuva-aineistooni ja siihen tieteelliseen muuhun tietoon, mitä olen muiden tutkijoiden raporteista lukenut. Ne molemmat yhdessä ovat usein antaneet sysäyksen uuteen näkemykseen, uusiin yksityiskohtiin, jotka sohvalla tai sängyllä silmät kiinni maatessa ovat tuon sysäyksen voimasta nousseet mieleeni, mieleni näyttämölle näkyviin.


”Näin tutkijasta on tullut yksilö, itsenäisesti ajatteleva tiedemies. Nyt hän voi kokonaan omistautua oman työn tekemiseen. Hän ei ole riippuvainen kenestäkään. Ei työn tarkastajista, ei työn rahoittajista. Työ antaa hänelle neuvot sen tekoon.  Tämä henkinen prosessi on edellytys sille että tutkijaihminen voi tehdä yksilöllisen ja merkittävän raportin. Muuten hän on tiedeliturgikko tai -virkamies.” (Lainaus tekstistäni v. 1996). 



Antti Hernesniemi  5. 2. 2019




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jäsenkorjaaja Oskari Polvikoski, Kannus, Polvikosken kylä - Bonesetter Mr. Oskari Polvikoski, Kannus, Polvikoski Village

Drawing and Copyright AH Oskari Polvikoski Kannuksen Polvikosken kylästä oli taitava ja tunnettu itseoppinut jäsenkorjaaja viime vuosisadalla. Hänen poikansa Elo Polvikoski jatkoi hänen työtään samassa kylässä aina 1990-luvulle.  Mr. Oskari Polvikoski who lived in Kannus, Polvikoski Village, was a skilled and famous indigenous 20 th century bonesetter. His son Elo Polvikoski continued his working in the same place until the 1990's.

"Medial prehension", a new pen method - Mediaali-ote, uusi kynämetodi

Look at this video too :  http://ethnosciences.blogspot.fi/2016/01/medial-prehension-to-hold-pen-or-pencil.html * * * Antti Hernesniemi, Dr Med Sci   "Medial prehension",   a new method   of holding a pen during writing and drawing (*) Young pupils have, for innumerable generations, learned the conventional prehension of   holding a pen in writing and drawing. This grasp is referred to here as "radial prehension"   (R-prehension; presented as seen radially in a drawing, Fig. 1-1). In R-prehension, the writer/drawer holds the shaft of   the pen, supporting it on the area between the first and   second fingers   -   the first interosseus muscle area - and the head of the pen between the   palmar surfaces of the first finger (thumb), the second (index) finger and the radial side of   the third finger. In this article, a new method known as "medial prehension" (M-prehension)   is presented (seen radially in a ...

Jäsenkorjaaja Elo Polvikoski, Kannus, Polvikosken kylä - Bonesetter Mr. Elo Polvikoski, Kannus, Polvikoski Village

Jäsenkorjaaja Elo Polvikoski tutkii ja hoitaa vatsallaan makaavaa potilasta tämän selästä. - Bonesetter Mr. Elo Polvikoski examines and gives treatment to a patient's lower back. The man is lying prone on a treatment bed. Drawing and Copyright A. Hernesniemi (1995).