Antti Hernesniemi:
Kansanlääkinnän eli kansanparannuksen tutkimuksestani
Kirjekokemusten
kerääminen aloitti kansanlääkinnän tutkimukseni v. 1981. Niiden saamisen ja
tarkastelun jälkeen oli luontevaa lähteä kohti kirjeitä lähettäneitä
henkilöitä, Pohjanmaan kertojia. Yhden tuollaisen kirjeen lähettänyt kertoja
toimi oppaanani omalla alueellaan, oppaana siihen tietoon, josta en lääkäriksi
opiskelun kuluessa ollut kuullut tai nähnyt juuri mitään. Sain itselleni
kirjekertomusten toivomisen vuonna 1981 ja niiden vastaanottamisen kautta tuona
vuotena ja myöhemmin, sain itselleni viitisenkymmentä opasta Pohjanmaan eri
alueille. Luku kasvoi vuosien myötä. Tämän kansanlääkinnän eli
kansanparannuksen tutkimuksen aloittamisen, toisin sanoen kirjekertomusten
pyynnön jälkeen, saatoin ottaa seuraavan, uuden tavoitteen ja alkaa tavata ja
haastatella ihmisiä paikan päällä, äänittää heitä ja lisäksi valokuvata ja
filmata. Ja mikä on hyvin tärkeää: nähdä ja koettaa itse erilaisia kertojien
kuvailemia kansanlääkintämenetelmiä.
Kun tutkimukseni
aineisto on tullut kerätyksi, on minun, tutkijan, seuraava työ opetella
tuntemaan tuo aineisto, kuvata se ja selvittää, analysoida sitä ja tehdä
tutkimuksellisia johtopäätöksiä. Tämä merkitsee sitä että minun on koetettava
tuntea myös omaa toimintatapaani, olla siitä tietoinen, sen vahvoista puolista
ja sen puutteista. Kun olen omaksunut tällaista työasennetta, on ollut monesti
miellyttävää ja monesti vaivatontakin alkaa tutustua vuosia sitten keräämääni
aineistoon uudelleen. Tutkimuksen eräs kiinnostava puoli on juuri mieleen
tulevien uusien kysymysten esille nousu. Ne yritän ratkaista. Tutkijana olen
henkisen työn tekijä. Tätä ennen minun on ollut toimittava lähinnä
käytännöllisten tarpeiden piirissä. Ne vaikuttavat ja ovat vaikuttaneet
mahdollisuuksiini omistautua tutkimusaineistooni tutustumiseen. Minun,
tutkijan, on elettävä tutkijan elämää. Se on jonkin verran erilaista kuin
pelkkä kenttätyön tallennuksen käytännön tehtävien rutiininomainen suoritus.
Minun on aloitettava työssäni myös itsen kuuntelu, reseptio. Teen
tutkimustoimenpiteitä, interventioita silloin kun ne ovat tarpeen: otan
yhteyttä uuteen kertojaan, suoritan lisähaastatteluja tai kuvallisen aineiston
keruuta.
”Tällä lailla tutkija
elelee vapaasti aineistonsa kanssa tehden sen mihin hänen sisäinen äänensä
häntä kehoittaa. Tämä merkitsee sitä että hän tekee vain tutkimustaan
edistävää, rakentavaa työtä.” (Lainaus tekstistäni v. 1996).
Kun tunnen tarpeeksi
aineistoani, alan tehdä sitä yhtä lailla mielessäni samalla lailla kuin kynää
ja paperia käyttäen. Näin minulle kävi tehdessäni väitöskirjaa rouva Ina
Känsälän (synt. Nygren, Alaveteli) ja tutkiessani muiden keskipohjalaisten
parantajien paikallisia perinteisiä käsin tapahtuvia hoitoja. Minulla on
ollut metodina laittaa silmät kiinni ja tehdä työtä ajatuksissa, samalla lailla
kuin teen esimerkiksi pöydän ääressä istuessani ja kirjoittaessani. Tuolla
silmät suljettuna -työskentelyllä on ollut merkittävä osuus työtavoissani.
Siten olen pystynyt parhaiten keskittymään kuva-aineistooni ja siihen
tieteelliseen muuhun tietoon, mitä olen muiden tutkijoiden raporteista lukenut.
Ne molemmat yhdessä ovat usein antaneet sysäyksen uuteen näkemykseen, uusiin
yksityiskohtiin, jotka sohvalla tai sängyllä silmät kiinni maatessa ovat tuon
sysäyksen voimasta nousseet mieleeni, mieleni näyttämölle näkyviin.
”Näin tutkijasta on
tullut yksilö, itsenäisesti ajatteleva tiedemies. Nyt hän voi kokonaan
omistautua oman työn tekemiseen. Hän ei ole riippuvainen kenestäkään. Ei työn
tarkastajista, ei työn rahoittajista. Työ antaa hänelle neuvot sen tekoon. Tämä
henkinen prosessi on edellytys sille että tutkijaihminen voi tehdä yksilöllisen
ja merkittävän raportin. Muuten hän on tiedeliturgikko tai -virkamies.”
(Lainaus tekstistäni v. 1996).
Antti Hernesniemi 5. 2. 2019
Kommentit
Lähetä kommentti