Siirry pääsisältöön

Oivallisia ja Elämäni varrelta - Kaksi isäni Oiva Hernesniemen (1922-2014) uusinta kirjaa



Rehtori Oiva Hernesniemen eloisia kolumneja ja pakinoita - Ruovesi-lehdessä ilmestyneitä - ja puheita; kaikki usean vuosikymmenen ajalta, ilmestynyt kirjana (kovakantinen, 354 s). 

Oivallisia 

Kirjoituksia, jotka lähentävät lukijaa suomalaiseen elämään. Lukeva tottuu kirjan kertojan - keski-pohjalainen mies josta on tullut myös hämäläinen -  ääneen kuin radioajan tuttuun selostajaan.
Kirjaa on myytävänä Ruovedellä Vinhan Kirjakaupassa. Isä-Oivan merkittävä muistelmakirja, "Elämäni varrelta" (2013), on myytävänä myös mainitussa kaupassa.


Oiva Matias Hernesniemi  syntyi Kannuksessa 1922. Hän opiskeli Helsingin yliopistossa valmistuen fil.kandidaatiksi pääaineinaan suomenkieli ja kirjallisuus sekä historia. Hän asui Ruovedellä vuodesta 1956 ja toimi eläkkeelle menoon asti vuosikymmeniä opettajana ja rehtorina Ruoveden yhteiskoulussa. 


Näytelmäkirjailija Oiva Hernesniemen suomen kielen, kirjallisuuden ja historian koulutus, käytännön kokemukset  koulussa ja kunnassa sekä kylässä ynnä yliopistollinen tutkimustyö antoivat hänelle vahvan pohjan paikallishistoriallisten näytelmien kirjoittamiseen.  Niillä on tuntuva seudullinen ja kansallinen merkitys. Elävästi esiintuotu paikallinen elämänkulku on myös elävää kansainvälisyyttä: kaikki uudistava kulttuuri perustuu paikalliseen luovuuteen. Niin myös Oiva Hernesniemen ruoveteläisissä näytelmissä.
 
Teksti ja piirros : Antti Hernesniemi

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Update Dec. 2013 : More about "medial prehension" - "Mediaali-ote" ja kynä

My pioneer approach in the article/poster you have read here, was not any experimental one. To shed light on this area, I wanted to interview some voluntary persons which contacted me and which had been using "medial prehension" - as I call it. This area is TOTALLY uninvestigated. Therefore I wanted to get some " first glance view", some clarity on this interesting situation in the pedagogical field. 
Finnish school teachers have not been interested about the ways we learn to use our most important instrument, pen or pencil. Not even teachers of drawing and painting at academies.
This item - how we use the pen - is of uttermost importance.  With this grasp, this grip we decide how our brain, our thinking, our creativity develops.
Best regards,
Dr. Antti S Hernesniemi Turku Finland



The author has used "medial prehension" drawing and writing method since 1995 when he found it - not as the first inventor, as he  soon could notice. He has earlier presented the grip …