Siirry pääsisältöön

Antti Hernesniemi: Rosor i silvervas eller grankvistar i plåtburk? saatavissa hintaan á 10 e plus postikulut


Rosor i silvervas eller grankvistar i plåtburk? En jämförande analys av text och musik i Ruusuja hopeamaljassa och Jätkän ruusut 

tutkin varpaisjärveläisen metsurin ja lauluntekijän Olavi Miettisen (1949-2008) säveltämää, sanoittamaa ja esittämää laulua Jätkän ruusut vuodelta 1983. Sen kuulin ensi kerran evijärveläisen metsuri-muusikon Pauli Koskipuiston esittämänä v. 2011. Vertaan tieteellisen analyysin avulla Jätkän ruusut-laulua Ruusuja hopeamaljassa-lauluun. Viime mainitun tekijät ovat Dagmar Parmas-Saarnio ja H. Konno. Lisäksi Lauri Jauhiainen on tehnyt uuden lisäsäkeistön äänitykseen v. 1975. Ruusuja hopeamaljassa-laulun esitti jo  v. 1937 Eugen Malmsten ja muutamaa vuotta myöhemmin A. Aimo, v. 1944. Erkki Junkkarinen lauloi uudestaan kappaleen levylle v. 1975 ja siitä tuli tunnettu ja kaupallinen menestys. Tutkimuksessani vertaan Ruusuja hopeamaljassa-laulun ja  Jätkän ruusut-laulun tekstejä, melodioita sekä harmonioita. Jätkän ruusut on pelkistetty ja koskettava omintakeinen musiikkiteos, joka ilmentää metsätyömiehen eli "jätkän" paikallista arkea ja metsätyömiehen toiveita. Ruusuja hopeamaljassa on siihen nähden etäinen ja kansainvälinen laulutuote, joka ei tuo paikallisuutta esiin siten kuin Jätkän ruusut. Molemmat laulut ovat   populaarilaulun iskelmämuodossa päteviä teoksia. Edellinen Ruusuja hopemaljassa on pääosin ammattimaisten musiikintuottajien tekemä, jälkimmäinen Jätkän ruusut on omintakeisen metsurimuusikon ammattimuusikoiden kanssa luoma teos. Se ilmentää muista erottuvasti käsin työskentelevän suomalaisen metsätyömiehen kokemusmaailmaa. Se on häipymässä konetyön vallatessa metsänhakkuut.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jäsenkorjaaja Oskari Polvikoski, Kannus, Polvikosken kylä - Bonesetter Mr. Oskari Polvikoski, Kannus, Polvikoski Village

Drawing and Copyright AH Oskari Polvikoski Kannuksen Polvikosken kylästä oli taitava ja tunnettu itseoppinut jäsenkorjaaja viime vuosisadalla. Hänen poikansa Elo Polvikoski jatkoi hänen työtään samassa kylässä aina 1990-luvulle.  Mr. Oskari Polvikoski who lived in Kannus, Polvikoski Village, was a skilled and famous indigenous 20 th century bonesetter. His son Elo Polvikoski continued his working in the same place until the 1990's.

"Medial prehension", a new pen method - Mediaali-ote, uusi kynämetodi

Look at this video too :  http://ethnosciences.blogspot.fi/2016/01/medial-prehension-to-hold-pen-or-pencil.html * * * Antti Hernesniemi, Dr Med Sci   "Medial prehension",   a new method   of holding a pen during writing and drawing (*) Young pupils have, for innumerable generations, learned the conventional prehension of   holding a pen in writing and drawing. This grasp is referred to here as "radial prehension"   (R-prehension; presented as seen radially in a drawing, Fig. 1-1). In R-prehension, the writer/drawer holds the shaft of   the pen, supporting it on the area between the first and   second fingers   -   the first interosseus muscle area - and the head of the pen between the   palmar surfaces of the first finger (thumb), the second (index) finger and the radial side of   the third finger. In this article, a new method known as "medial prehension" (M-prehension)   is presented (seen radially in a ...

Jäsenkorjaaja Elo Polvikoski, Kannus, Polvikosken kylä - Bonesetter Mr. Elo Polvikoski, Kannus, Polvikoski Village

Jäsenkorjaaja Elo Polvikoski tutkii ja hoitaa vatsallaan makaavaa potilasta tämän selästä. - Bonesetter Mr. Elo Polvikoski examines and gives treatment to a patient's lower back. The man is lying prone on a treatment bed. Drawing and Copyright A. Hernesniemi (1995).